Oplysninger
Fakta
Du er velkommen indenfor, når der åbent på værftet.
Der er særlig informationer om projekt Bien på hegn ved værftet.
Ønsker en gruppe særlig rundvisning kontakt os:
Email Fgu@fgusv.dk
Tlf. 3043 0000
Bien
Kønt er det ikke. Den store, høje og buede metalkonstruktion beklædt med forsvarligt fastgjorte grå presenninger. Men afgørende nødvendig for at sikre et tørt arbejdsrum med læ til et historisk 22 meter langt træskib fra 1898. Under presenningerne udfører FGUs Værft det årelange og spektakulære arbejde med at bevare og bringe Danmarks ældste tilbageværende Marstal-galease BIEN tilbage til det oprindelige udseende. Inklusive ringningen med to 22 meter høje master.
Et helt enormt og omfattende arbejde. BIENs egetræ viste sig nemlig at leve op til dets høje monteringsalder fra 1898. Næsten 125 år senere var der rigtig mange steder i den 110 ton tunge og over seks meter brede skibskonstruktion, der var mere mør og rådden, end godt er. Store mængder træ skal derfor udskiftes med nyt. Blandt andet er der købt egetræ fra skovene hos Knuthenborg Gods på Lolland. På FGUs Værft forvandles egestammerne med sav og høvl til nøjagtige kopier, der kan erstatte de dårlige stykker i skibet. Hvis du læser dette på rette sted og tidspunkt, kan du selv få adgang til at se, hvor langt udskiftningerne af BIENS spanter og bjælker er nået. På hverdage, skoleferier undtaget, er det mellem klokken 8 og 16 muligt at komme helt tæt på BIEN under den buede konstruktion med presenninger. På Baadehavnsvej 19 finder du det overdækkede træskib Bien ved at gå bagom FGUs Værft. Til venstre er der opsat et trappetårn. Øverst oppe fra er der overblik over detaljerne i det store renoveringsarbejde.
Skibets dybdegang på 2,10 meter fremgår tydeligt, når man står ved siden af det. Derfor er der også masser af træ under vandoverfladen, hvor det skal sikres med blandt andet beg og trætjære.
Ingen tør sætte årstal på, hvornår BIEN igen er sejlende med Dannebrog agter og Korsør som hjemhavn. Den samlede pris gættes der helst ikke på. Nationalmuseet har dog erfaring fra en lignende renovering af den lidt større skonnert Bonavista. Den er som BIEN bygget i Marstal men 16 år senere i 1914. Nationalmuseets samlede renovering af Bonevista fra 2008 til 2012 med udskiftning af næsten alle planker og spanter inklusive ringning og alt andet udstyr løb op i 39 millioner kroner. Vurderingen er, at det ikke tilnærmelsesvis kommer til at koste så meget at få BIEN sejlende i original stand som skole- og uddannelsesskib.
Vejen til denne vigtige sejlende maritime brik, blandt mange i Korsør, blev indledt med overskriften BEVAR BIEN. En kampagne og et udviklingsprojekt sat i gang af den daværende Korsør ProduktionsHøjskole. Målet var at gøre det islandske ordsprog ”Drengen bygger skibet, skibet bygger drengen” til virkelighed. Byrådet i Slagelse Kommune godkendte i 2019 en samlet anlægsbevilling på 3,4 mio. kr. til køb og renovering af BIEN. Samme år blev landets produktionsskoler erstattet af FGU. Projektet med BIEN blev derfor overdraget til FGU Syd- og Vestsjælland, der omfatter kommunerne Slagelse, Næstved og Vordingborg. BIEN tænkes fremtidigt som et sejlende uddannelsessted og bindeled mellem de tre kommuner. Hertil skal BIEN bruges som repræsentations-, oplevelses- og lejrskoleskib.
I efteråret 2020 blev BIEN løftet på land ved FGUs Værft. Efterfølgende blev det trukket/skubbet til den nuværende plads. Her skal FGU-eleverne på FGUs Værft bygge og renovere på skonnerten i en ukendt årrække, før der igen kommer vand under kølen.
Skibets store dieselmotor er for længst fjernet. I stedet er arbejdet gået i gang med at få Søfartsstyrelsen til at godkende indretning til, at den historiske skonnert kan drives frem med en elmotor, når det ikke sker for sejl.
Her stilles særlige brandsikkerhedskrav til batteriernes placering, fordi det er et træskib.
Blandt BIENS mange fortidige gerninger foruden skole- og lystfiskerskib hører også en periode som stenfiskerskib. Her var skonnerten blandt andet med til at bygge molerne om Halsskov Færgehavn i slutningen af 1950erne og efterfølgende Flådestation Korsør. Endnu en maritim ring er smedet i Korsør.
Tekst: journalist Helge Wedel